Akademia

BEG Impact fördert wissenschaftliche Arbeiten und den akademischen Nachwuchs über diverse Engagements in Forschung und Lehre an Universitäten und Fachhochschulen.

Publikationen

Benedict Lösser, Peter Rohner, Caroline Kiselev & Alexander Wolfensberger (2023)
«Das rege Interesse von grossen und mittleren Organisationen zur Mitwirkung an der vorliegenden Studie zeigt die hohe Relevanz, die dem Identity and Access Management (IAM) heute zukommt. Wurde IAM lange primär als IT-Werkzeug für die systematische Bewirtschaftung von User Accounts gesehen, hat dieses vor dem Hintergrund der Digitalisierung bzw. Digitalen Transformation mittlerweile eine hohe Bedeutung für das Business erlangt, bspw. als Enabler für eine attraktive User Journey im Online-Geschäft, als Basis für eine solide Cyber Security oder zur Verfügbarkeit geschäftskritischer Anwendungen für die Mitarbeitenden. Während sich IAM somit von einer technikdominierten Domäne hin zu einem das Geschäft in vielen Facetten mitbestimmenden Nervensystem der Organisation entwickelt hat, haben sich das Verständnis zur Notwendigkeit einer gemeinsamen Verantwortung von Business und IT sowie von Methoden für die gemeinsame Gestaltung von IAM in strategischer, organisatorischer und technischer Hinsicht wenig entwickelt. Es fehlen dazu Anleitungen, Best Practice usw. Es liegt kaum Literatur vor mit integrativer Sicht auf die strategische Positionierung, organisatorische Ausprägung und technische Ausgestaltung von IAM. Jede Organisation scheint selber einen Weg für IAM zu suchen – und in einem erheblichen Teil der befragten Organisationen wird IAM noch immer als technische Frage und primär als IT-Aufgabe verstanden. Die Ambition der vorliegenden Studie ist es, die Situation des IAM in grossen und mittleren Organisationen in der Schweiz zu erheben und zu analysieren, daraus interessante Erkenntnisse für IAM-Verantwortliche aus Business und IT zu gewinnen und Empfehlungen zu formulieren.»
Désirée Schröder, Caroline Kiselev, Sina Rohner, Tobias Kautz & Peter Rohner (2022)
«Die Digitale Transformation ist komplex und eine grosse Herausforderung für Organisationen. Der Einsatz digitaler Technologien erlaubt neue, durchgängigere, kundenorientiertere Leistungen, fordert aber gleichzeitig unterschiedlichste, teils massive interne Veränderungen. Dabei fehlt oft die Übersicht darüber, worüber Klarheit geschaffen und was gemacht werden sollte. Um Abhilfe zu schaffen, wurde der Digital Transformation Orchestrator entwickelt.»
Kiselev, C. & Langenegger, P. (2021)
«Situation faced: In 2019, Arbonia Doors, the door division of Arbonia Group (a multinational building supplier corporation), decided to implement SAP S4/HANA to realize global harmonization and integration across four highly autonomous local subsidiaries. In the early phase of the program, it became clear the program can only succeed if the gaps that exist between the aims of the four local subsidiaries and the aims at the division level can be bridged or even closed. This called for governance measures that address the tensions evoked by a decentralized organizational context. Action taken: Armed with an understanding of governance as a means of control and coordination to deal with contrasting objectives within a program, the program manager and program sponsors decided that the identified tensions should be tackled through a set of appropriate governance measures. From the outset of the ERP program, Arbonia Doors set out to design, implement, and evaluate nine “glocal” governance measures ranging from program structures to community building measures. Results achieved: Through the “glocal” governance measures, Arbonia Doors enabled both local differentiation and global consistency. Not only was it possible to define a consensual degree of process harmonization, but a boundary-spanning sense of community and collaboration was also established. This is expected to be valuable for future digital transformation programs in the group. Lessons learned: A joint reflection with the program team on the designed “glocal” governance framework resulted in seven lessons learned that promise to be projectable to digital transformation programs in general: (1) Continuously frame an ERP endeavor as a major step in the digital transformation journey rather than as a large, complex IT program. (2) Actively strengthen the understanding and handling of tensions as a both-and rather than an either-or decision. (3) Start early and allow developing of governance measures by trial and error. (4) Foster co-creation of governance. (5) Cover formal as well as informal governance mechanisms. (6) Develop a clear strategy on how to include external partners. (7) Systematically demonstrate the effects of governance measures.»
Kiselev, C., Winter, R. & Rohner, P. (2020)
«Despite growing project management maturity, the failure rate of IT-related projects remains high. We investigated four large IT-related projects within the Swiss Federal Administration that were well-managed but still failed. We found that these projects failed because of poor project governance, in particular inadequate handling of project context by the project sponsor and steering committee. We identify five contextual factors that steering committees should focus on and provide recommendations for strengthening context-aware project governance, illustrated by their implementation in the Swiss Federal Administration.»
Kiselev, C. & Winter, R. (2020)
«While agile principles and methods have become mainstream in IT solution development, they have also immersed project management and organizational design. This process, however, is gradual so that management and governance practice of digital transformation programs (DTP) often have to deal with a coexistence of agile and traditional components. Such coexistence leads to tensions as some agile principles and methods are incompatible with or even contrary to their traditional counterparts. Drawing on existing discourses on tensions and governance, the purpose of this paper is to (1) identify and analyze such tensions in the context of complex DTP, (2) explore the corresponding challenges for program governance, and (3) derive requirements to enhance current DTP governance practice to deal with those challenges. The data gathered from an in-depth revelatory dual-case study of large DTPs let us identify 18 tensions, 17 corresponding governance challenges, and derive 10 requirements for a “change-mode-agnostic” governance system.»
Guenduez, A. A., Mettler, T. & Schedler, K. (2020)
«Being among the largest creators and gatherers of data in many countries, public administrations are looking for ways to harness big data technology. However, the de facto uses of big data in the public sector remain very limited. Despite numerous studies aiming to clarify the term big data, for many public managers, it remains unclear what this technology does and does not offer public administration. Using the concept of technological frames, we explore the assumptions, expectations, and understandings that public managers possess in order to interpret and make sense of big data. We identify nine big data frames, ranging from inward-oriented techno-enthusiasts to outward-oriented techno-skeptics, each of which characterizes public managers’ specific viewpoints relating to the introduction of big data in public administrations. Our findings highlight inconsistencies between different perceptions and reveal widespread skepticism among public managers, helping better understand why the de facto uses of big data in the public sector remain very limited.»
Kiselev, C. (2019)
«Over the last years, digital transformation in organizations has been accompanied by a rise of agile principles and methodologies. Despite some few exceptions, the majority of organizations need to combine or manage the coexistence of agile and traditional management approaches to explore new digital technologies, exploit their benefits, and innovate business successfully. Up to the present, it is not well understood how organizations deal with both approaches within digital transformation programs. Drawing on control theory and the concept of ambidexterity, the purpose of this multiple-case study is to explore how traditional and agile components are managed within large digital transformation programs, what formal modes and styles of control are conducted, and which tensions in control arise. Besides identifying authoritative and enabling control modes, as well as for instance tensions concerning transparency and cadence of outcome delivery, the important dual and “translating” role of the program manager regarding control is emphasized through this study.»
Winter, R., Rohner, P. & Kiselev, C. (2019)
«For decades much effort has been made to improve project management capabilities. Still, the failure rate remains high, especially for large IT projects. Our postmortem analysis of 15 large IT projects of the Swiss Federal Administration, with an accumulated loss of one billion U.S. dollars, shows that while project management deficits account for some of the failures, project failure is primarily caused by poor project governance capabilities. Based on insights gained from the initial failure analysis, the Swiss Federal Government decided to assess all its large IT projects based on our co-designed framework. Meanwhile, also private companies have assessed IT projects applying our framework. As a consequence, valuable discussions and measures have been initiated and sporadically projects were stopped. The data gained by these assess-ments will allow to identify patterns that promise to be a reference for governance actors and bodies what information to ask for, when to intervene, and how.»
Mettler, T. (2018)
«This chapter describes the transition of the Swiss public sector in its efforts to establish a digital ecosystem. The goals are to make public services centered on the needs of citizens and businesses more efficient, to reduce the costs of administration and improve its operations, and—arguably—to create a ‘smart government’ using emerging technologies which can benefit from the digitalization of services.»
Winter, R. & Mettler, T. (2015)
«Als „Business Innovation“-Prozess wird die systematische Planung, Steuerung und Kontrolle von Innovationen in und zwischen Organisationen verstanden, wobei der Gegenstand von „Business Innovation“ Produkte und Dienstleistungen, Prozesse oder Geschäftsmodelle sein können. Typischerweise durchläuft jede Instanz von Business Innovation eine Initial-/Erstentwicklungsphase und muss danach mehr oder weniger kontinuierlich optimiert bzw. weiterentwickelt werden –, wobei das „Sundowning“, d. h. der Rückbau obsoleter oder nicht performanter Innovationen, als finale Phase angesehen werden kann. Im Folgenden werden Produkte und Dienstleistungen, Prozesse oder Geschäftsmodelle unter dem Begriff „Geschäftslösung“ generalisiert. Komplexe Geschäftslösungen haben viele Facetten, deren kohärente Gestaltung hohe Anforderungen an einen systematischen Entwurfs-, Einführungs- und Weiterentwicklungsprozess stellen. Für die kontinuierliche Weiterentwicklung von Geschäftslösungen bedarf es einer Unterstützung für die (1) gesamthafte Beurteilung des aktuellen Entwicklungsgrads auch hinsichtlich der Kohärenz verschiedener Aspekte, die (2) Festlegung kohärenter Entwicklungsziele und die (3) Ableitung entsprechender Weiterentwicklungsaktivitäten. Auf der Grundlage geeigneter Reifegradmodelle können genau diese Unterstützungsfunktionen angeboten werden.»
Rohner, P. (2014)
«In den letzten Jahren sind mehrere grosse IKT-Projekte des Bundes in grosse Schwierigkeiten geraten. Das Institut für Wirtschaftsinformatik der Universität St.Gallen (IWI-HSG) ist vom Informatiksteuerungsorgan des Bundes (ISB) damit beauftragt worden, unter dem Titel „Steuerung und Führung von grossen Projekten in der Bundesverwaltung (SFP 2014)“ eine neutrale Analyse der Ursachen vorzulegen sowie Massnahmen für den künftigen Umgang mit grossen, komplexen IKT-Projekten in der Bundesverwaltung auszuarbeiten. Der primäre Zweck liegt darin, einen Beitrag zur Verbesserung der Rahmenbedingungen und der Fähigkeiten zur Steuerung und Führung von IKT-Grossprojekten und damit zur Schaffung von neuem Vertrauen in die Fähigkeit der Bundesverwaltung zur Durchführung solcher IKT-Projekte zu leisten. Es wurden 15 Projekte untersucht, die in grosse Schwierigkeiten geraten sind. Die Projekte stammen aus allen Departementen. Allen Projekten ist gemeinsam, dass sachliche Ziele nicht erreicht oder Budgets nicht eingehalten wurden oder der Abschluss nicht innerhalb des veranschlagten Zeitraums erfolgte oder die Erzeugung des Nutzens während dem Einsatz der durch das Projekt hervorgebrachten Lösung nicht sichergestellt ist.»

Lehre

Aktuell werden folgende Lehrveranstaltungen von unseren Teammitgliedern durchgeführt oder gestaltet:

  • Agile und traditionelle Lösungsgestaltung für Business Innovation (im Master in Business Innovation HSG)
  • Aktuelle Managementfragestellungen im Schweizer Gesundheitswesen (im Master in Business Innovation HSG)
  • Business Innovation Fundamentals (im Master in Business Innovation HSG)
  • Business-to-IT-Innovation (im Bachelor, Major in Business Administration HSG)
  • Digitale Transformation in der öffentlichen Verwaltung (im CeMap, gemeinsam mit der Universität Bern)
  • Digital Transformation in public administration (im CAS Digital Government, gemeinsam mit der Universität Lausanne)
  • Health IT / Management von IT & Digitalisierung (im Joint Medical Master HSG, gemeinsam mit der Universität Zürich)
  • Project Leadership for Business Innovation (im Master in Business Innovation HSG)
  • Projektmanagement in Zeiten von Agilität und Digitalisierung (im Bachelor, Major in Business Administration HSG)
  • Informations- und Kommunikationstechnologie sowie digitale Transformation (Expertin/Experte in Gesundheitsinstitutionen mit eidg. Diplom bei H+ Bildung)
  • Digitalisierungsprojekte (MAS eHealth an der Fachhochschule Graubünden)

Betreute Doktorarbeiten

In den vergangenen Semestern haben wir u.a. folgende Doktorarbeiten betreut und in die Praxis transferiert:

  • Open Government Data: Holy Grail or Pandora’s Box (Dissertation, Universität St.Gallen)
  • Agility Transformation Excellence: Guiding Organizations Towards Corporate Agility (Dissertation, HSG Universität St.Gallen)
  • A Prioritization Method for Scaled Agile Environments (Dissertation, HSG Universität St.Gallen)
  • Data Analytics in External Auditing (Dissertation, HSG Universität St.Gallen)
  • Essays on Open Government Data (Dissertation, Universität Lausanne)
  • Identifying Innovation Efficient Firms (Dissertation, Universität Liechtenstein)
  • Longitudinal Evaluation of Organizational Effects in Swiss Public Administrations (Dissertation, Universität Lausanne)
  • Progressing with Digital Transformation Endeavors – Towards Improved Governance (Dissertation, HSG Universität St.Gallen)
  • Understanding Open Government Data through a User-Oriented Perspective (Dissertation, Universität Lausanne)
  • sowie eine Vielzahl von Master- und Bachelorarbeiten an verschiedenen Universitäten und Fachhochschulen.